Fókuszban a gyermek, az iskola és a szociálpedagógia

 

Immár negyedik alkalommal került megrendezésre a PTE KPVK szociálpedagógia mesterképzéshez kapcsolódóan a Képzés és kutatás nemzetközi konferencia – ebben az évben „A közoktatás, mint szociálpedagógiai színtér” címmel.

A témát rendkívül nagy érdeklődés kísérte – közel száz szakember, hallgató és érdeklődő vett részt a programon. A GYKTV hőgyészi Rózsakert Gyermekotthon gyermekeinek Hágen Zsuzsanna hallgató által koreografált táncát, a Kar tudományos és kapcsolati dékánhelyettese, Dr. Zádori Iván és a Szociális Tanulmányok Tanszék vezetője, Prof. Dr. Nagy Janka Teodóra köszöntőjét követően a konferencián a külföldi partnerintézmények képzéseinek bemutatása során a Pedagogical University of Krakow professzorasszonya, Malgorzata Swider és dr. Klein Ágnes egyetemi docens mutatta be a lengyel és a magyar szociálpedagógiai képzések közös és sajátos vonásait, a szociálpedagógusi szerep értelmezései lehetőségeit.

A konferencia párbeszédet kínált az iskolában megjelenő segítő szakemberek számára is. Kerekes László, a Magyarországi Iskolai Szociális Munkások Közhasznú Egyesületének elnöke az iskolai szociális munkások és a szociálpedagógusok együttműködési lehetőségeire mutatott rá a közoktatásban. Szabó Alíz, egyesületi alelnök, a Szekszárd MJV Humánszolgáltaó Központ intézményvezetőhelyettese a szekszárdi közoktatási intézményekben folyó iskolai szociális munka aktuális kérdéseiről beszélt – amelyet jól kiegészített Toláczi Zsuzsanna intézményvezető a segítő szakemberek közös gondolkodásának szükségességét hangsúlyozó hozzászólása.

A szociálpedagógiai mesterszak „képzési mérföldkövének” is tekinthető  Képzés és kutatás konferenciák visszatérő része az I. évfolyamos hallgatók kutatási beszámolója, amelyet ez évben jól kiegészített a szociálpedagógusok munkáját a pedagógus szemével vizsgáló tanító szakos hallgató előadása. A táncterápia alkalmazási lehetőségei a szociálpedagógia színterein, az óvodai és az iskolai segítő kompetenciáinak vizsgálata az iskolai kortárs bántalmazás esetében, a család szerepéről gondolkodás a pszichiátriai betegségek alakulásában éppúgy aktuális és a segítő szakma széles körét foglalkoztató téma volt, mint az innovációs lehetőségek bemutatása a szenvedélybetegek ellátásában, vagy az esélyegyenlőség és a fogyatékos személyek iránti érzékenyítés, mint szociálpedagógiai eszköz vizsgálata az óvodában és az iskolában.

A konferenciát záró hozzászólások számos gyakorlati kérdést, dilemmát fogalmaztak meg a közoktatás és a segítő munka együttműködése, annak eredményei és napi megoldandó feladatai szempontjából. Megerősítették a konferencia alapgondolatát: a szakemberek csak közösen tehetik eredményessé a gyermeket fókuszba  helyező oktató-nevelő és segítő munkát.

A konferencia kísérő programjai is a terület szakembereinek széles körű összefogását és együttműködését bizonyították: az Ápolók Nemzetközi Napján a megyei kórházzal, a kézműves kiállítás kapcsán a hőgyészi gyermekotthonnal és a tanító szakos hallgatókkal, a szociálpedagógus pálya iránti elhivatottságot bemutató film elkészítése és bemutatása során pedig a szociálpedagógia mestersza alumnis hallgatóival.   

Galéria

magyar