Online kurzus a fenntarthatóságról – 2025 tavaszi szemeszter
Tanszék/intézet: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Közgazdaságtan és Ökonometria Intézet
Tárgyfelelős: Dr. Bilicz Hanga
Tárgynév: Bevezetés a Fenntartható Fejlődési Célok (SDGs) kérdéskörébe
Tárgynév angolul: Introduction to the issue of the UN's 17 Sustainable Development Goals
Kredit: 3 kredit
Tárgykövetelmény: kollokvium / gyakorlati jegy
Kurzustípus: előadás (kollokvium esetén) / szeminárium (gyakorlati jegy esetén)
Heti/féléves óraszám: 2 óra
A félév során a hallgatók megismerhetik az Egyesült Nemzetek Szervezetének közgyűlése által a 2030-ig tartó időszakra vonatkozó fenntartható fejlesztési menetrendhez tartozó 17 fenntartható fejlődési célt, melyek jobb jövőt kínálnak bolygónk egészének és emberek milliárdjainak világszerte. A célok cselekvésre szólítják fel mind a fejlődő, mind a fejlett országokat, hogy kezeljék az egyenlőtlenségeket és megbirkózzanak a klímaváltozással. A célok nem csak a gazdasági növekedés és jólét fokozásával foglalkoznak, hanem az emberek egészségügyi, oktatási és szociális szükségleteivel miközben a környezetvédelemre is koncentrálnak. A Magyarországon egyedülálló, online kurzus oktatói különböző egyetemekről érkezett szakemberek, akik a Fenntartható Fejlődési Célok különböző aspektusait elemzik. A Magyarországon egyedülálló, online kurzus oktatói különböző egyetemekről érkezett szakemberek, akik a Fenntartható Fejlődési Célok különböző aspektusait elemzik.
Tárgyleírás angolul:
During the semester, students will learn about the 17 Sustainable Development Goals passed by the United Nations General Assembly's 2030 sustainable development agenda, which offer a better future for our planet as a whole and billions of people worldwide. The goals call for action by both developing and developed countries to tackle inequality and climate change. The goals address not only the enhancement of economic growth and prosperity, but also people's health, education and social needs, while focusing on environmental protection as well. Professors of this unique online course are specialists from various universities who analyze several aspects of the UN Sustainable Development Goals.
Erasmus-hallgatóknak felajánlható? igen / nem
Számonkérési és értékelési rendszer: online írásbeli vizsga (20-30 kérdéses kvíz a szemeszter végén)
0 – 50,0 pont: elégtelen (1)
50,1 – 65,0 pont: elégséges (2)
65,1 – 75,0 pont: közepes (3)
75,1 – 85,0 pont: jó (4)
85,1 – 100,0 pont: jeles (5)
Hét |
Előadás címe |
Oktató |
Egyetem |
Cél |
---|---|---|---|---|
1 |
A fenntartható fejlődés dilemma |
Dr. Glied Viktor |
Pécsi Tudományegyetem |
A hallgatók megértik a kurzus általános felépítését.
A hallgatók megértik a világunk előtt álló kihívásokat és a fenntartható fejlődés témaköreit. |
2 |
Meddig tart a végtelen növekedés véges keretek között – a vállalatvezetők felelőssége |
Renfer Péter |
Budapesti Metropolitan Egyetem |
A hallgatók megértik a fenntarthatóság gazdasági összefüggéseit és a gazdasági tevékenységek környezeti hatásait. |
A hallgatók megértik a gazdasági fejlődés országonkénti különbségeit, a gazdasági növekedés országonkénti meghatározó tényezőit. |
||||
3 |
Pénz és boldogság, egyenlőtlenség |
Prof. Dr. Tóth Gergely |
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem |
A hallgatók megértik az egyenlőtlenségek csökkentésének fontosságát és az eléréséhez szükséges eszközök gazdasági hátterét. |
A hallgatók megértik azokat a különböző tényezőket, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy egyes országok fejlődnek, míg mások viszont nem. |
||||
4 |
Földtől az asztalig, majd onnan a kukába? – az éhezésmentes világ és az élelmiszerhulladék képződésének disszonanciái környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból |
Macher Gergely, Dr. habil. Zseni Anikó, Sipos Dóra, Bódizs Dalma |
Széchenyi István Egyetem |
A hallgatók megértik, hogy a különböző országokban milyen lehetőségek vannak a mélyszegénység felszámolására; A hallgatók megértik az élelmezésbiztonság, a mezőgazdasági rendszerek és az ökológia áttekintését, és megvizsgálják, hogy mit lehet tenni a fenntartható globális és helyi élelmiszerellátás érdekében. |
Kik is valójában a szegények? Eszközök a szegénység definiálására, mérésére és csökkentésére |
Dr. Bilicz Hanga Lilla |
Pécsi Tudományegyetem |
||
5 |
Fenntartható élelmezési rendszerek: Kertészeti megoldások és kihívások a jövő táplálkozásáért |
Dr. Kiss Tímea |
Neumann János Egyetem |
A hallgatók megértik a különböző bolygóhatárokat és azok hatásait a növekedés dinamikájára. |
Bolygóhatárok |
Prof. Dr. Tóth Gergely |
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem |
||
Az egyetlen Föld? A véges Föld! |
Dr. Kiss Ferenc |
Nyíregyházi Egyetem |
||
6 |
Esetek a nemek közötti egyenlőség kérdésére |
Ásványi Katalin |
Budapesti Corvinus Egyetem |
A hallgatók megértik a nemek közötti egyenlőség és a tisztességes munka aspektusait |
Tisztességes munkahelyteremtés |
Ásványi Katalin |
Budapesti Corvinus Egyetem |
||
7 |
Egyenlőtlenségek és minőség a felsőoktatásban |
Dr. Nagy Gyula |
Szegedi Tudományegyetem |
A hallgatók áttekintést kapnak a modern felsőoktatás helyzetéről és arról, hogy mit kell elérni a fenntartható fejlődés érdekében. |
Fenntarthatósági kompetenciák a modern felsőoktatásban |
Dr. Buzási Attila |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
||
8 |
A kultúra fogalmának az egészség és a jóllét szempontjából történő értelmezése, a táplálkozás kulturális meghatározottsága, valamint a környezeti kulturális tényezők szerepe az egészségfejlesztésben |
Dr. Gyulai Anikó |
Miskolci Egyetem |
A hallgatók áttekintést kapnak a jó egészség és jóllét elérésének koncepcióiról, kihívásairól és lehetőségeiről. |
Mi alapján hozzuk meg az egészségünkkel kapcsolatos döntéseket? Az egészségügy, illetve az orvos-páciens együttműködés gyakorlati kihívásai |
Dr. Papp Magor |
Semmelweis Egyetem |
||
Hogyan váljunk a saját egészségünk szakemberévé? Az egészség fenntarthatósága 0-99 éves kör között |
Dr. Papp Magor |
Semmelweis Egyetem |
||
A klímaváltozás okozta mentális tünetek nemzetközi és hazai kutatások tükrében |
Dr. Szeberényi András |
Budapesti Metropolitan Egyetem |
||
9 |
Körforgásos gazdaság a városokban, körforgásos városmodell |
Dr. Németh Kornél |
Pannon Egyetem |
A hallgatók megértik, hogy mit jelent a fenntartható város, az urbanizáció és mik a városi ellenállóképesség lehetőségei. |
Biztonság, komfort, egészség, avagy fenntartható városok a jólléti társadalomért |
Füzi Tamás |
Széchenyi István Egyetem |
||
10 |
A zöldfelület és a természetalapú megoldások jelentősége, szerepe a klímaváltozás mérséklésében és az adaptációban |
Dr. Gulyás Ágnes |
Szegedi Tudományegyetem |
A hallgatók betekintést kapnak az éghajlatváltozás mögött álló tudományba, megismerik azokat a tárgyalássorozatokat és politikákat, amelyek szükségesek a következmények enyhítéséhez és megelőzéséhez. |
Erdőalapú gazdaság szerepe a klímaváltozás mérséklésében |
Dr. Polgár András, Elekné Dr. Fodor Veronika |
Soproni Egyetem |
||
Vízkezelés és víztisztítás megoldásai - a víz körforgása |
Dr. Galambos Ildikó |
Pannon Egyetem |
||
11 |
Szárazföldi ökoszisztémák védelme, a biodiverzitás megőrzése |
Dr. Csuzdi Csaba |
Eszterházy Károly Katolikus Egyetem |
A hallgatók megértik a világ ökoszisztémáját és biológiai sokféleségét érintő különböző veszélyeket, valamint a veszélyek enyhítésére és megelőzésére irányuló politikákat és intézkedéseket. |
Körforgásos gazdaság, kapcsolódó EU-s szabályozások-támogatások-politikák. |
Dr. Merza Péter |
Pécsi Tudományegyetem |
||
12 |
Zöld logisztika |
Dr. Bányainé Dr. Tóth Ágota |
Miskolci Egyetem |
A hallgatók megértik a vállalkozások és a körforgásos gazdaság szimbiózisát. |
Ipari és elektronikai hulladékok a körforgásos gazdaságban |
Dr. Nagy Sándor |
|||
13 |
A fenntarthatóság fogalmának jogi megközelítése |
Dr. Pánovics Attila |
Pécsi Tudományegyetem |
A hallgatók megértik, a hatékony, elszámoltatható és inkluzív intézmények, valamint a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos jogszabályok és politikák előmozdításának és végrehajtásának fontosságát |
Biomókus: Miből meríthetünk reményt és hogyan lehetünk pozitív „bolygóhősök”? |
Prof. Dr. Tóth Gergely |
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem |
||
14 |
A fiatalok szerepe a zöld átmenet megvalósításában |
Dr. Piskóti-Kovács Zsuzsa |
Eszterházy Károly Katolikus Egyetem |
A hallgatók megértik a fenntartható fejlődési célok történetét, az elérésükhöz szükséges intézkedéseket és a diákok szerepét a fenntartható fejlődési célok megvalósításában. |