Szociálpedagógusok krízishelyzetben

 

A szekszárdi szociálpedagógia mesterszakosok 3. konferenciája.

Élénk érdeklődés kísérte a Pécsi Tudományegyetem KPVK KTI Szociális Tanulmányok Tanszéke 2022.05.12-én tartott, a szociálpedagógia MA szak képzési programjához kapcsolódó, a szociálpedagógia aktuális kihívásait fókuszba helyező „Képzés és kutatás 3 – A hátránykezelés módszertana és eszközrendszere a szociálpedagógiában” nemzetközi konferenciáját.

A TMGYK IV. számú Hőgyészi Gyermekotthon gyermekeinek műsorát követően a konferencia témájának aktualitását is kiemelve Prof. Dr. Szécsi Gábor egyetemi tanár, a PTE KPVK dékánja köszöntötte a résztvevőket: a regió gyakorló szociális szakembereit, a szekszárdi szociális képzések hallgatóit, oktatóit és a megjelent érdeklődőket. Prof. Dr. Nagy Janka Teodóra, a PTE KPVK KTI Szociális Tanulmányok Tanszék tanszékvezető egyetemi tanára a szociálpedagógus képzés újabb eredményeiről, képzés és kutatás szoros kapcsolatáról szólt.

 

 

A konferencia közönsége nagy tetszéssel fogadta a Kindl Gábor és a PTE KPVK szociálpedagógia mester szak hallgatói által készített „MI a függöny mögül…” – Szociálpedagógusnak lenni életre szóló hivatás” imázsfilmet. A jelenlévők megismerkedhettek a PTE KPVK szekszárdi szociálpedagógiai képzésének Facebook oldalával is  (SZESZOC).

Az első szekció Dr. Varga István adjunktus elnökletével a szociálpedagógia speciális színterei közül a gyermekvédelmi szakellátás intézményeinek nemzetközi és hazai jó gyakorlatait mutatta be előadásában Balogh Zoltán szociálpedagógus („We take care” Wohngruppe Harmisch, Ausztria), Dr. Bíró Violetta PhD adjunktus, szakszpichológus  (TMGYK IV. számú Hőgyészi Gyermekotthona) és a képzés hallgatói, Ácsné Tóth Éva lakásotthon vezető, Lambert Katalin nevelő (Szeged-Csanád Egyházmegye Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató Haynald Gyermekotthon Bajai Fiú Speciális Lakásotthona)

 

 

A második szekció a szociálpedagógia krízishelyzetei közül a covid19 járvány egyik aktuális kihívását: a szociálpedagógusok pedagógiai szerepvállalásának nehézségeit, dilemmáit tekintette át. A Dr. Brachinger Tamás adjunktus által moderált kerekasztal beszélgetés résztvevője volt: Tancz Tünde (pedagógus, mesteroktató, mb.szakmai helyettes, Szekszárdi Tankerületi Központ), Kollárics Ferenc (intézményvezető-helyettes, Hőgyész-Hegyhát Általános Iskola, Gimnázium, AMI és Kollégium, Hőgyész, Somogyi Zoltánné Tolnai Krisztina (a TMGYK IV. sz. Hőgyészi Gyermekotthon vezetője) és Péter Miklós (tanár, I. Béla Gimnázium, Szekszárd).

A szociálpedagógia mesterszak 1. évfolyamának hallgatói (Bába-Kovács Beáta, Gewehr Martina, Marosán Angéla Büki Barbara Vanda, Komáromi Hajnalka, Korsósné Szabadi Petronella) korreferátumaikkal és kutatási eredményeik bemutatásával kapcsolódtak az előadásokhoz és a kerekasztal beszélgetéshez.

A konferencia a szekszárdi szociálpedagógia szak oktatói számára alkalmat kínált a képzéshez kapcsolódó, a közeljövőben nyomtatott formában is hozzáférhető új módszertani megközelítések és kutatási eredmények bemutatására (Janka Teodóra Nagy-Szabina Bognár: Cultural anthropological and ethnographic research methods in social pedagogy; István Varga-Éva Farkas: Common dilemmas in social work and social pedagogical research; Violetta Bíró-Tamás Brachinger-Ágnes Klein: Methodological issues of measuring disadvantage management in educational institutions).

Prof. Dr. Nagy Janka Teodóra zárszavában kiemelte azokat a konferencián elhangzott új kutatási eredményeket, megismert nemzetközi és hazai jó gyakorlatokat, amelyek a képzés során tanultakat kiegészítve gazdagíthatják a mindennapokban is szociálpedagógia módszertanát és eszköztárát. Ennek szép példáját jelentette a konferencia kísérő programjaként a PTE KPVK szekszárdi tanító szakos hallgatói által a Hőgyészi Gyermekotthon gyermekei számára szervezett komplex művészeti foglalkozás.

magyar