TÉR/RITMUS/ALKALMAZÁS szálkai műhely

 

A PTE KPVK környezetkultúra szak, őszi műhelymunka programja Szálkán
Időpont: 2019. szeptember 11‐14.

Tábor helyszín: 7121 Szálka, Táncsics Mihály u. 43. „decsikisházak” tábor

Az idei tábor mellett egy négy napos év eleji szakmai műhelymunkát szerveztünk Szálkán, ahol a hallgatók intenzíven be kapcsolódhattak egy egy gyakorlati képzési folyamatba. Az idei tábor nagy hangsúlyt fektetett a stúdiómunkára, a kutatómunkára, a közösségi munkára és a kivitelezésre, melynek lehetőségére különböző műhelyeket hoztunk léte, ahová a hallgatók csatlakozhattak. Ilyen a például a tér‐ és környezettervező műhely, vagy az építészeti makett műhely. Összesen négy műhelyt alakítottunk ki. A tábor a hallgatóknak remek lehetőséget biztosított, hogy gyakorlatban is kipróbálhassák magukat a mentorok vezetésével és segítségével, egy intenzív folyamatos műhelymunkába tudtak bekapcsolódni, ami a tervezési és a kivitelezési folyamatokat is elősegítette A szálkai műhely workshopokból, előadásokból és szimpóziumokból állt, melynek során építészeti, dizájn, képzőművészeti és társadalomtudományi előadásokon vehettek részt a hallgatók. Szálka és környéke a szomszédos Grábóc ortodox szerb templomával, mint helyszínek rendkívül jó lehetőségnek bizonyultak a nyári alkotótelep megvalósítására. Természeti örökségbe ágyazott tórendszer és annak környezete remek távlatokat adott a hallgatóknak a tájépítészettel, a tájművészettel, a land arttal és a hozzá kapcsolódó társművészeti ágakkal való foglalkozásra és gyakorlatban való kipróbálásra. A művésztelep aktuális helyszínén található természeti és mesterséges környezet tudatos felmérése, feldolgozása, korábbi programjaink alapvető feladata. A szakmai workshopokat négy naposra terveztük. A hallgatók több programban is részt vehettek. A műhelymunkákon született munkákból kiállítást rendeztünk egyrészt a tábor helyszínén, másrészt a későbbiekben az egyetem Campuszán, PTE‐KPVK Szekszárd.

A tábor programjának elemei:
1. Tér és környezettervező és elemző műhely Természetes és mesterséges formák elemzése, értelmezése, formakapcsolatok tanulmányozása, forma és tér viszonya és összefüggései. Forma‐, tér‐, szín‐ és mozgásértelmezés során a személyesség és absztrakció megjelenítése síkban és térben különböző manuális technikákkal, médiumokkal és makettezéssel. A rögzítési, ábrázolási rendszerek megismerése és alkalmazása gyakorlati feladatok és technikák (rajz, festés, kollázs, montázs, nyomtatás, makett) segítségével.

2. Az építészeti makett műhely: A jelen építészeti gyakorlatban eltérő formáit láthatjuk a maketteknek. A műtárgyként megjelenő nemes anyagokból és finom megmunkálással készített alkotásoktól a szépséget háttérbe helyező abszolút funkcionális, problémaelemző példákig minden megtalálható. Nem ritka a fizikai makettek teljes nélkülözése és digitális modellekkel való kiváltása. Az építészeti oktatásban, főleg az építészeti tanulmányok elején a fizikai makettek készítése elemi fontosságú. Olyan fizikai tapasztalások zajlanak közben, melyek a tanulási és megértési folyamatokat segítik. A téri ismeretek hatékonyan növelhetők manuális makettezési gyakorlatokkal. Az ismeretátadás mellett hatékony kifejezőeszközzé is válhat a makett, mert az építészet tanulásának kezdeti szakaszában, sok hallgató esetében az építészeti rajz önmagában még nem eléggé gyakorlott kommunikációs felület 

3. Téralakítás/ Plasztika/Installáció/Landart műhely szakmai előadások, meghívott előadók és mentorok listája: Az ember által teremtett mesterséges környezet elemzésével a hallgatók megismerkednek a tér alakítását meghatározó vizuális‐ és plasztikai törvényszerűségekkel. Munkájukban alkalmazni tudják a funkció, az anyag és a forma egységének alapjait, továbbá a méret, az arány térszervező sajátosságait különböző technikák kipróbálásával. Nagy hangsúlyt fektetünk installációs és a land artos munkák csoportos tervezésére és kivitelezésére.

4. Szín/ Dizájn/ festés A hallgatók nagyméretű képeket festenek, mely a térérzékelésüket is fejleszti és a munka alatt a hallgatók kipróbálják az olyan installációk készítését, melyek a teret tematizálják. A hallgatókat erős színekkel dolgoznak, melyek különböző festészeti stúdiumok elsajátítására alkalmasak, a nagyméretű festészet pedig a dizájn‐ és grafikai elemekkel kapcsolatos készségek fejlesztésére is hasznos. 

Mentorok/művész oktatók:

  • Dr. Fusz György‐ kerámia szobrászművész, PTE MK dékánhelyettes
  • Imre Péter‐szobrászművész, PTE KPVK környezetkultúra szak művésztanár oktató
  • Sebestyén Péter‐ építész, PTE KPVK környezetkultúra szak óraadó
  • Dr. Varga Tünde‐ festőművész, PTE KPVK környezetkultúra szak adjunktus
  • Varga Rita‐ festőművész, PTE KPVK környezetkultúra szak tanársegéd

A programban részt vevő hallgatók:

I. évf : Drőzer Kitti Zsanett, Ferencz Regina, Komáromi Márton Mihály, Rácz Kitti, Szurop Viktória
II. évf : Bogdán Andrea, Kővári Andrea Dóra, Tamits Gabriella, Siveri Tinde
III. évf : Borsodi Fruzsina Nikoletta, Cseh Amanda, Elter-Jantner Zsófia, Kaizer Mercédesz, Szili Nóra

 

GALÉRIA

 

A programot támogatta:

 

magyar