IGYIC előadások a PTE KVPK-n 2022. október 3-án
A Pécsi Tudományegyetem III. éves tanító szakos hallgatói 2022. október 3-án az IGYIC (Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum) egyik munkatársának, Bányai Sándornak a műhelyfoglalkozásán vettek részt – Dr. Szabó Ildikó beszámolója.
Bányai Sándor az élménypedagógia jeles és elhivatott képviselője. A foglalkozás bevezetéseként azt a pedagógiai meggyőződését osztotta meg velünk, miszerint a frontális, e tekintetben hagyományos munkaforma nem alkalmas arra, hogy a tudás megszerzését segítse, támogassa. A komfortzónánkból való kilépés képessége és készsége nagyon fontos a tanulás folyamatában. Tulajdonképpen a konstruktív pedagógia is ezt hirdeti; Bányai Sándor ezen túl azonban még az együttműködésre is külön hangsúlyt helyez az ismeret megszerzésében. A meglévő ismereteikre építve újak megszerzése, a – Vigotszkij-féle – proximális zóna feltérképezése az egyes tanulóknál fontos feladata a pedagógusnak. Akkor lesz képes ilyen képességfejlesztésre, ha abban maga is jártasságot szerez. Ezért praktikus ötleteket próbáltunk ki a két és fél órás foglalkozás során.
A résztvevőknek először magát a feladatot kellett megtalálni, mely a terem több pontján elrejtett borítékokban volt. A legnagyobb kihívást jelentő elvárás az volt a csoport számára, hogy megtervezzék: hogyan fognak dolgozni, hogyan oldják meg közösen, adott idő alatt a feladatot. A feladat során egy szöveget kellett rekonstruálni a borítékokban található utasítások, részletek alapján. Az utasítások között volt puzzle, építőkockákból szó kirakása, mérőlécekből szöveg illusztrálása stb. Mindegyik együttműködést kívánt a csoportok tagjaitól.
A rekonstruált szöveg Mészöly Ágnes Szabadlábon című regényének részlete. A műhelyfoglalkozás végén a résztvevők megismerték, kezükbe vették a kötetet.
A magyar műveltségterületesen számára tartott „Irodalomtanítás és tantárgypedagógia” kurzusra látogatott el Bányai Sándor. A foglalkozás kiváló lehetőséget biztosított a hallgatók, illetve a workshopon résztvevő külsős kollégák (gyerekkönyvtárosok és gyermekirodalmi szakemberek) számára, hogy olyan módszertannal ismerkedjenek meg, mely egy kortárs szerzőt, művet közelebb tud hozni a gyerekekhez. Köszönjük színvonalas műhelymunkát, a jó hangulatú együttlétet!
A beszámolót készítette:
Dr. Szabó Ildikó
tudományos főmunkatárs