Roma nemzetiségi pedagógusképzés fejlesztése a PTE KPVK-n (ROMA-NEMZ-PED-21-0004)
A Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar (PTE KPVK) a pályázati program keretében tervezett programja:
Roma nemzetiségi népismeret, társadalomismeret oktatása a hallgatók és a roma önkormányzat által szervezett közösségek számára, roma nemzetiségi módszertani pedagógus-programok kidolgozása és megvalósítása, roma nemzetiségi nyelv oktatása a hallgatók és felnőt számára, a nemzetiségi törvénnyel kapcsolatos információ átadása, azok elemzése.
A tervezett program eredményei: a roma nemzetiségi oktatás, a nemzetiségi identitás, a társadalmi integrációs elemek erősödése, hatékonyságuk növelése, szaknyelvi-módszertani pedagógus programok, és továbbképző programok megvalósulása, roma nemzetiségi származású hallgatók számának növelése a karon, szakmai együttműködések kialakítása az egyetem és a roma nemzetiségi önkormányzatok között, esélyegyenlőség növelése.
Projekt célcsoportja: PTE KVPK hallgatói.
A tervezett program három pillére: társadalomismeret (népismeret), társadalomtörténet, nyelv .
Megvalósítás formája: Képzés - A képzés beépül a nappali és levelezős rendszerbe.
Időtartam: .
Nyelv (lovári) : 50 óra
- alapozó képzés felajánlva a hallgatók számára
- nyelvi továbbképzés a roma (és nem roma) népesség számára
- a képzést szakavatott oktatók vinnének
Társadalomtörténet: 50 óra
- a romák társadalomtörténete
- romák Magyarországon
- szociológia, demográfiai ismeretek a romákról
- társadalmi integráció és szegregáció a romák körében
Társadalomismeret: 50 óra
- a romák letelepedése Európában, Magyarországon
- tárgyi és szellemi kultúra a romáknál
- társadalmi és nyelvi csoportok a romák körében
- művészet és romák
- szociálpolitika és a roma társadalom
- oktatás és a romák
Várható eredmények, hatások:
A képzés révén a didaktikus ismeretek elsajátításán túl a javulhat a romákról alkotott kép, csökkenhetnek az előítéletek, sikeresebb lehet a társadalmi integráció. Jelentősen javulhat az önazonosság erősödése, a roma nemzetiségi identitás és a társadalmi megítélés is. A nyelv mint a egyik legfontosabb identifikációs változó az identitás erősödésében, a roma önazonosság megszilárdulásában játszhat fontos szerepet.A roma kultúra, nyelv megismertetése a nem roma hallgatókkal és a felnőtt nem roma lakosokkal erősítheti a társadalmi beilleszkedést, növelheti a toleranciát, segítheti a társadalmi mobilitást. A képzések jellege hosszú távon is beépíthető lehet az egyetemi képzés rendszerébe, az oktatás struktúrájába íly módon biztosíthatja a fenntarthatóságot is. Öntudatosabb, szakmailag és emberileg felkészültebb toleránsabb hallgatók.
Roma nemzetiségi pedagógusképzés konferencia:
Tervezett időpont: 2021.11.18.
Résztvevők létszáma: 50 fő
Helyszín: PTE KPVK, Szekszárd
A hátránykezelés módszertana és eszközrendszere a szociálpedagógiában – Konferencia fotók
Támogató: Belügyminisztérium