A Tudományos Diákkör
A PTE KPVK a tudományos diákköri (TDK) tevékenységet az oktató-nevelő munka szerves részének tekinti. A TDK a tehetséggondozás legfontosabb terepe. Célja, hogy felkeltse és fenntartsa a hallgatók érdeklődését a tudományos munka iránt. Tudományos diákköri munkának tekinthető a hallgatók által végzett minden olyan — a tantervben előírt szakmai követelményeken túlmutató — rendszeres tudományos kutatói vagy művészi alkotói tevékenység, amely szervezett diákköri keretek között történik. A KPVK kiemelt figyelmet fordít az intézményi tehetséggondozásra, melynek egyik eleme a hallgatók felkészítése az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon (OTDK-n) való részvételre.
A munka során a hallgató témavezetője irányításával önálló kutatást folytat, melynek eredményeit egy nagyobb lélegzetű műben összegzi. A kétévente megrendezésre kerülő Országos Tudományos Diákköri Konferencián a kutatásuk eredményeit taglaló dolgozattal indulhatnak a jelöltek. Az országos konferenciára akkor lehet nevezni, ha a kari helyi fordulón a zsűri javasolja a részvételt.
A Tudományos Diákkör céljai
- a tehetségek felkarolása, támogatása
- az oktatók és a hallgatók között kialakuló közvetlen munkakapcsolat révén a hallgatók
szakmai fejlődésének elősegítése, ismereteik mélyítése
- a választott tudományterület alapos megismerése
- a tudományos kutatás elméletének és gyakorlatának elsajátítása
- bekapcsolódás az elméleti és gyakorlati kutatómunkába
- a hallgatók bekerülése a szakmai közéletbe
- a kimagasló TDK-munkát végző hallgatók erkölcsi elismerésének elősegítése
- az elért egyéni eredmények bemutatásának biztosítása és hasznosításának elősegítése
- tudományos diákköri tevékenység a KPVK-n alap- és mesterképzési szinten folyhat
- a TDK-munka segítése a Kar valamennyi oktatójának közös feladata
A hallgatók eredményes TDK-munkájának elismerése
A TDK-tevékenység elbírálásának és jutalmazásának alapja a Kari TDK konferencián elért eredmény, valamint az országos rendezvényen történő szereplés. A hallgatók TDK-tevékenységét javasolt figyelembe kell venni intézményi szakmai díjak, ösztöndíjak odaítélésekor, és a Doktori Iskola felvételi eljárás során.
A TDK munka előnyei
- a sikeres konferenciaszereplés és az elért helyezések erkölcsi sikert jelentenek
- a TDK munka során a jelöltek megismerik a szakmai jellegű tanulmányok megírásának fortélyait
- a szakdolgozat már elkészült részkutatásaival is lehet jelentkezni a TDK Konferenciára, az itt szerzett tapasztalatokat a résztvevők hasznosítani tudják a tényleges szakdolgozatban
- az OTDK-n fődíjat vagy első, második vagy harmadik díjat nyert dolgozatot a szakfelelős külön bírálat nélkül jeles minősítéssel elfogadhat, ha az megfelel a szakdolgozatokkal szemben támasztott tartalmi és formai követelményeknek
- a TDK szereplésért pluszpontok szerezhetők a felvételi eljárás során, ha a dolgozat készítője továbbtanulását tervezi mesterszakon
- a TDK-s múlt előnyt jelenthet álláskeresésnél, mert a szakmai elhivatottságot bizonyítja
- a TDK szereplés említése értékesebbé teszi a szakmai önéletrajzot
- önbizalomnövelő élményt és
- szakmai bátorságot ad
A TDK munkában való részvétel lehetőségei
- a TDK munkában alap- (BA) és mesterszakos (MA), nappali és levelező tagozatos hallgatók vehetnek részt. Tudományos diákköri tevékenységet az a hallgató végez, aki rendszeresen részt vesz a Diákkör rendezvényein, elméleti vagy gyakorlati kutatást folytat és munkájának eredményeit tudományos diákköri dolgozat formájában összegzi
- egy szerző több dolgozattal is jelentkezhet a konferenciára
- a TDK-n való részvételre minden évben lehetőség van, akár új dolgozattal, akár az előző évi téma folytatásával
- a TDK-dolgozatot több szerző is készítheti közös munkában
- a dolgozatot elkészítésére vonatkozóan – formai és tartalmi előírások – az OTDT szabályai az irányadók (http://otdk.hu/hu/palyamunkak-kovetelmenyei)
Tanácsok a TDK dolgozat elkészítéséhez
A dolgozattal szemben támasztott legfőbb követelmény, hogy önálló kutatómunkán alapuló, és tudományos igényű legyen. A pályamunkának új kutatási eredményeket kell tartalmaznia.
A dolgozat javasolt felépítése
Címlap: az intézmény és a hallgató neve, a dolgozat címe
Tartalomjegyzék: áttekinthető és logikus tagolásban a részek, a fejezetek, az alfejezetek, a főszövegen kívüli járulékos részek feltüntetése
Bevezetés és célkitűzések: a témaválasztás indoklása, annak elméleti és gyakorlati jelentősége, célkitűzéseket, vizsgálati módszerek megjelölése
Irodalmi áttekintés: a témakörben megjelent fontosabb publikációk eredményeinek rövid leírása, összefoglalása, értékelése. A tanulmányozott szakirodalmakat a hallgatónak kritikai szempontból kell feldolgoznia.
Módszerek: az alkalmazott kutatási módszerek leírása világos és érthető módon
Önálló kutatás bemutatása: a hallgató által elvégzett konkrét kutatás részletes, elemző kifejtése
Eredmények: a saját munka eredményeinek alapos, egyértelmű kifejtése. Az irodalmi és saját eredmények egybevetése alapján a célkitűzésben megfogalmazott kérdések megválaszolása.
Összefoglalás: a dolgozat céljainak, módszereinek és eredményeinek rövid összegzése
Irodalomjegyzék: az irodalomjegyzéknek tartalmaznia kell minden olyan könyv-, periodika-, elektronikus média-hivatkozást, amit a hallgató a munka készítése során felhasznált
Függelék, mellékletek: amennyiben nagy számú táblázat- vagy képanyag bemutatása szükséges, azokat „Függelék” vagy „Melléklet” fejezetcím alatt a dolgozat végére kell csatolni
A dolgozat minimum oldalszáma: 20 oldal
Betűtípus: Times New Roman
Betűméret: 12
Sortáv: 1,5
Margó: 2,5
Hivatkozási rend: APA hivatkozási stílus
Tanácsok a szóbeli prezentációhoz
A TDK-pályamű bemutatásához a szerzőnek 15 perc áll rendelkezésére.
Ennek során az alábbiakat kell bemutatni a hallgatóságnak és a Zsűrinek:
- a dolgozat témája, a témaválasztás indoklása
- kiindulási szempontok, szakirodalmi kitekintés
- az önállóan végzett kutatómunka részletezése
- az eredmények kifejtése, használhatóságuk, további kutatási lehetőségek
- konklúzió
A jelentkezés módja a Kari TDK-ra
- a Kar oktatói szívesen segítenek a kutatási téma kiválasztásában és dolgozat elkészítésében
- Jelentkezési lap leadása a Kari TDK vezetőjénél
- a TDK dolgozatról egyoldalas tartalmi kivonat készítése, melyet nyomtatott és elektronikus formában kell eljuttatni a Kari TDK vezetőjének, előre megadott határidőig
- a TDK dolgozatot elektronikus formában eljuttatni a Kari TDK vezetőjének
- a Kari TDK Konferenciára az előadások prezentálására PPT-bemutatóval kell készülni
A TDK dolgozat bírálati szempontjai
(Pedagógiai, pszichológiai, andragógiai és könyvtártudományi szekció; Társadalomtudományi szekció. A szakmaspecifikus szempontok az otdk.hu oldalán megtekinthetők.)
- a témaválasztás indoklása, a kutatás relevanciája
- az alkalmazott kutatási módszer sajátosságai
- a kutatási módszer felhasználásának szintje
- a kialakított vizsgálati keret, az alkalmazott vizsgálati módszer helyessége
- a vizsgálat, elemzés kivitelezése
- az eredmények megbízhatósága, a következtetések bizonyítása
- a dolgozat szerkezete, stílusa
- az irodalomjegyzék és a mellékletek
- a bíráló dolgozatról alkotott összbenyomása
A szóbeli prezentáció bírálati szempontjai
(Pedagógiai, pszichológiai, andragógiai és könyvtártudományi szekció; Társadalomtudományi szekció)
- az előadó tárgyi tudása, felkészültsége, tájékozottsága
- az előadásmód (időbeosztás, szemléltetés, előadókészség, stílus)
- a bírálói véleményekre adott válaszok
- az előadó tudományos vitakészsége
A Kari TDK-konferencia
- a Karon évenként sor kerül a Kari TDK-konferenciára. A Kari TDK szervesen kapcsolódik az Országos Tudományos Diákköri Konferenciához. Célja, hogy elősegítse a hallgatók előadó- és vitakészségének kialakulását és fejlesztését, a diákköri alkotómunka elismerését. A helyi forduló célja az OTDK-ra javasolt dolgozatok kiválasztása, továbbá helyezések kiosztása
- a konferencián a hallgatók pályamunkával vehetnek részt
- a dolgozatok tartalmi és formai követelményeinek tekintetében az OTDT által előírtak a mérvadók, melyek a vonatkozó szekciók felhívásaiban olvashatóak
- a Kari TDK-konferencia szekcióülésein biztosítani kell a hallgatók és az oktatók részvételét, javasolt külső szakemberek meghívása is
- a beadott műveket két opponens értékeli, azonos szempontrendszer alapján
- a Kari TDK-ra a jelöltek max. 15 perces, PowerPoint-tal támogatott prezentációval készülnek, bemutatják dolgozatuk főbb eredményeit. Prezentációjukat kb. 5 perces vita követi. A helyi forduló eredményét az írásbeli munka, valamint a prezentáció értéke adja
- a Kari TDK konferencián az előzetes bírálatok, az előadások és az azokat követő viták alapján a zsűri értékeli és rangsorolja a pályamunkákat, és ajánlást tesz az országos konferencián való bemutatásra
Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia
- az OTDK-ra való továbbküldésről a Kari TDK Konferencia Zsűrije dönt
- az OTDK-ra javasolt TDK-dolgozatokat az OTDT által előírt formában és példányban a kell eljuttatni
- a Kari TDK elnöke szorgalmazza az OTDK-n kiemelkedő eredményt elért hallgatók erkölcsi és anyagi elismerését
A Kari TDK felelősei
- A Kari szintű Tudományos Diákkört a TDK vezetője koordinálja.
- A TDK-val kapcsolatos kérdésekkel közvetlenül lehet keresni:
- Prof. Dr. Szécsi Gábor egyetemi tanár, dékán, az Országos Tudományos Diákköri Tanács alelnöke
- Dr. habil. K. Farkas Claudia egyetemi docens, a PTK KPVK Kari TDK vezetője
A Kari TDK felelőseinek feladatai
- a Kari TDK-t évenkénti megrendezése
- a konferencia időpontjának kijelölése
- a részvétel feltételeinek meghirdetése
- a jelentkezések és a dolgozatok beadásával kapcsolatos határidők, formai követelmények meghatározása
- a szekciók összeállítása
- a zsűri felkérése
- a beérkezett dolgozatokat kiadása bírálatra
- a legeredményesebben szereplő hallgatók számára az OTDK-n történő szereplés biztosítása
A Kari TDK vezetője
- folyamatosan tájékoztatja a Kar Dékánját a Kari TDK-munka helyzetéről, aktuális feladatairól, eredményeiről
- szervezi és irányítja a Kari TDK-konferencia munkáját
- figyelemmel kíséri az aktuális pályázati kiírásokat