Kutatási területek, Szakcikkek I.

Schnell, Zs. – Zalay, Sz. – Gombás, I. (2022). A Projektpedagógia metodikája és megvalósulásának egy reprezentatív példája: a Pécsi Leőwey Klára Gimnázium VIZED Projektje.

Kultúratudományi Szemle 2021/4. PTE. Pécs. 135-150.

https://kpvk.pte.hu/sites/kpvk.pte.hu/files/ksz8-b5-egyben-hv-javitott.pdf

 

Magyar összefoglaló

A tanulmány a Leőwey Klára Gimnáziumban megvalósított VIZED c. projektpedagógiai programot mutatja be, mely értékes eleme a pedagógusképzés környezettudatosságot szorgalmazó képzésterületeinek. A cikk bemutatja a módszertan fő lépéseit, alapfogalmait, mely egy valid pedagógiai módszertant képvisel. Bemutatjuk a projekt módszerben fejlesztett képességterületeket, s ezen keresztül megismerhetőek a 21. századi kompetenciák melyek elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy a jövőben kompetens felnőtteket neveljünk a közoktatásban s a pedagógusképzésben egyaránt. Ehhez a Leőwey Gimnázium Tanuló Ember (Homo Studens)  koncepciója mentén a 21. századi pedagógiai emberkép kibontakozását mutatjuk be, mely a projektpedagógiában központi mozzanatra, a diákok aktivitására épít, egy új tanárszereppel, melyben a tanár inkább moderátorként van jelen az ön-építő folyamatban, ezzel kimozdítva a pedagógiai gyakorlatot a hagyományos, frontális szerveződésből.

A tanulmányban bemutatjuk a projektek lépéseit, a metodika nélkülözhetetlen elemeit, fázisait, s ezzel útmutatót adunk további hasonló pedagógiai gyakorlat kialakításához, melyben a társadalmi változás elérése a fő cél, s melyben ehhez alkalmazott pedagógiai eszközök érvényesülnek.

 

English summary

The Project Method and a representative example of its implementation in the „Y’our Water” project of Leőwey Klára high school in Pécs

Today’s educational sciences face the challenge of finding and creating a methodology that is feasible in the 21st century, that is relevant for the new generations and serves purposes that bring on social change. The implementation of such 21st century competencies is of key importance for today’s professionals. Project pedagogy offers a framework for this need and provides several useful practices for future pedagogical methods. Our article describes the challenges of modern education, gives an overview of 21st century needs and competencies and provides an example for the implementation of these in the VIZED (“Y’our Water”) Project of Leőwey High School in Pécs, the partner institute of the University of Pécs and our Faculty.