A gyermekkultúra szakos szakember átfogóan alkalmazza és kutatja a kultúra és a nevelés összefüggő rendszerét a nevelési, a tanulási folyamatok tekintetében, kiemelt figyelmet fordítva a kulturális, nemzeti identitásra és a különböző szociokulturális környezetben élő gyerekek kulturális kötődéseire. Az intézményes nevelés első szakaszaiban és a közművelődés színterein a nevelési környezet valamennyi szereplőjével együttműködve támogatja a gyermekek fejlődését a kultúra értékeinek tevékeny elsajátítása során. Felkészült tanulmányai doktori képzés keretében történő folytatására
A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)
a diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditérték: 15 kredit
az intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 10 kredit;
a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit
A szakmai ismeretek jellemzői
A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
- neveléstudomány (a gyermekkultúra és a kora gyermekkori nevelés és összefüggésrendszere, kutatásának módszertana), pszichológia (a kora gyermekkori fejlődés kutatásának új irányai, adekvát módszerei) 12-14 kredit;
- társadalomtudomány (gyermekfilozófia, művelődésfilozófia - a kora gyermekkor és a digitális világ, környezetkultúra) 8-10 kredit; -
kultúraelmélet (a gyermekkultúra értelmezési keretei, helye az esztétikai, művészetpszichológiai, kulturális antropológiai elméletek rendszerében) 8-10 kredit;
- a gyermekkultúra közvetítésének területei (a szabadidő és a játék pedagógiája, ének-zene, mozgás- és táncművészet, irodalom, drámapedagógia, bábművészet, vizuális művészetek, médiapedagógia, természet és művészet) 30-33 kredit.
A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat a köznevelés, a közművelődés, a gyermekkultúra intézményeiben, különböző színterein végzett terepmunka, a két specializációnak megfelelően, vezetőpedagógus irányítása mellett folytatott egyéni szakmai gyakorlat, melynek időtartama legalább 60 óra, 10 kredit.
A szakmai gyakorlat célja
A gyakorlat célja a képzés során megszerzett elméleti és módszertani tudás gyakorlatban történő alkalmazása. Ismerkedés a kultúraszervezés egyes szakterületeivel, valamint kulturális projektekben, tevékenységekben való részvétellel jártasság megszerzése a gyakorlóhelyeken.
A szakmai gyakorlat a hallgató specializációjának megfelelően három különböző kulturális intézménycsoportban, szakterületen teljesítendő, nappali tagozaton összesen 80 óra (négy hét), levelező tagozaton összesen 40 óra (két hét) időtartamú gyakorlatot foglal magába a negyedik félévben.
A szakmai gyakorlati helyet a felsőoktatási intézmény jelöli ki a hallgatóval egyeztetve. A gyakorlati helyszínek lehetnek azok a kulturális intézmények és szervezetek, amelyekkel a szakmai gyakorlatra a felsőoktatási intézmény szándéknyilatkozatot kapott és szerződést kötött.
Szakmai gyakorlóhelyek
Babits Mihály Kulturális Központ (Szekszárd)
Bóbita Bábszínház Nonprofit Kft. (Pécs)
Illyés Gyula Megyei Könyvtár (Szekszárd)
Janus Pannonius Múzeum (Pécs)
Pécsi Nemzeti Színház Nonprofit Zrt. (Pécs)
PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont (Pécs)
Solymár Imre Városi Könyvtár (Bonyhád)
Vörösmarty Mihály Művelődési Központ (Bonyhád)
Wosinsky Mór Megyei Múzeum (Szekszárd)
Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. (Pécs)
Továbbtanulási lehetőség
A MA szintű gyermekkultúra képzettség (oklevél) lehetőséget biztosít filozófiai és neveléstudományi és egyéb humán doktori (PhD) képzésekben való továbbtanulásra.
neveléstudomány, pszichológia 12-14 kredit;
társadalomtudomány 8-10 kredit;
kultúraelmélet 8-10 kredit;
a gyermekkultúra közvetítésének területei 30-33 kredit.
Választható specializációk: gyermekkultúra az iskoláskor előtt, gyermekkultúra az első iskolaévekben
Választható, sajátos kompetenciákat eredményező specializációk, amelynek kreditaránya 30-35 kredit:
a) gyermekkultúra az iskoláskor előtt specializáció:
a gyermekkultúra kutatása és gyakorlata: a kultúra értékei iránti fogékonyság megalapozása és a kreatív gyermeki tevékenység a személyiségfejlődés szolgálatában; játék, ének-zene-mozgás-ritmus, báb és dráma, vizuális alkotások - az első hat életévben;
a gyermekkultúra nevelési színterei: bölcsőde, óvoda, művelődési ház, a természeti és az épített környezet mint élmények forrása és közege, további meghatározó közösségi művelődési terek: bábszínház, játszóház, játékgyűjtemények;
b) gyermekkultúra az első iskolaévekben specializáció:
a gyermekkultúra kutatása és gyakorlata: a kultúra értékeihez való kreatív viszony formálása a személyiségfejlődés szolgálatában: játék, ének-zene-ritmus, tánc- és mozgásművészet, báb és dráma, a vizuális alkotások, a hagyományos és a digitális kultúra - kisiskoláskorban;
a gyermekkultúra nevelési színterei: iskola, könyvtár, a természeti és az épített környezet mint élmények forrása és közege, további meghatározó közösségi művelődési terek: múzeum, gyermekszínház, művelődési ház.
A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: pedagógusképzés képzési terület alapképzési szakjai
Meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.
A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma az alapképzésben szerzett 50 kredit a neveléstudomány, a társadalomtudomány, a kultúraelmélet a pedagógusképzés képzési terület alapképzési szakjai szerinti területeiről. A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányai alapján a felsorolt területeken legalább 30 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni.
A gyermekkultúra mesterszakon végzett szakember elhelyezkedhet pedagógiai, kulturális, művelődési, művészeti és sport intézményekben, vállalkozásoknál és nonprofit szervezeteknél. Tervezi, szervezi és irányítja a gyermekkorosztályok számára a hagyományőrző és az innovatív szabadidős és játéktevékenységeket, énekes, zenés, táncos, irodalmi, képzőművészeti és mozgásos programokat, szakköröket, klubokat, kirándulásokat, táborozásokat és egyéb kulturális projekteket a nevelési, oktatási intézményekben, művelődési házakban, központokban vagy más szervezetekben.
PTE Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar7100 Szekszárd, Rákóczi u. 1.Pécsi képzési központ: 7633 Pécs, Szántó Kovács János u. 1/b.Tel: 74/528-300; 72/501-500/22531E-mail: kpvk.felveteliinfo@pte.huWeb: www.kpvk.pte.hu
Szakfelelős: Prof. Dr. Szécsi Gábor (szecsi.gabor@pte.hu)